6 лютого 2018 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення захисту права дитини на належне утримання шляхом вдосконалення порядку примусового стягнення заборгованості зі сплати аліментів» (Закон від 7 грудня 2017 року, №2234-VIII), більш відомого як Чужих Дітей Не Буває.
Даний закон передбачає нові засоби примусового виконання рішень до боржника, який не сплачує аліменти на утримання дитини, що призвело до виникнення заборгованості, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців, таку особу може бути притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді виконання суспільно корисних робіт.
Згідно ст. 31-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення суспільно корисні роботи полягають у виконанні особою, яка вчинила адміністративне правопорушення, оплачуваних робіт, вид яких та перелік об’єктів, на яких порушники повинні виконувати ці роботи, визначає відповідний орган місцевого самоврядування.
Суспільно корисні роботи призначаються районним, районним у місті, міським чи міськрайонним судом (суддею) на строк від ста двадцяти до трьохсот шістдесяти годин і виконуються не більше восьми годин, а неповнолітніми - не більше двох годин на день.
Суспільно корисні роботи не призначаються особам, визнаним інвалідами I або II групи, вагітним жінкам, жінкам, старше 55 років та чоловікам, старше 60 років.
Оплата праці здійснюється погодинно за фактично відпрацьований час у розмірі не меншому, ніж встановлений законом мінімальний розмір оплати праці. До відбутого строку суспільно корисних робіт зараховується тільки той час, протягом якого порушник виконував суспільно корисну роботу на визначених об’єктах. Робота таких порушників фіксується в табелі виходу на роботу особи, до якої застосовано адміністративне стягнення у вигляді суспільно корисних робіт.
Порушники перебувають на обліку в уповноваженому органі з питань пробації за місцем проживання. Вони викликаються до уповноваженого органу з питань пробації для проведення бесіди, під час якої їм роз’яснюється порядок та умови виконання стягнення, наслідки ухилення від виконання суспільно корисних робіт. Посадова особа органу пробації видає порушнику направлення для відбування стягнення на один з об’єктів визначений органами місцевого самоврядування.
Законодавчо визначено, що у разі ухилення порушника від виконання суспільно корисних робіт він підлягає притягненню до адміністративної відповідальності, а у разі злісного ухилення – до кримінальної відповідальності в порядку, встановленому законом.
Ухиленням особи від відбування адміністративного стягнення у виді суспільно корисних робіт є: неприбуття порушника до місця виконання суспільно корисних робіт (підприємства, установи, організації) протягом двох днів з дати, визначеної у направленні уповноваженого органу з питань пробації, без поважних причин, невихід на суспільно корисні роботи або відмова від виконання роботи, вид якої визначений підприємством, установою, організацією, більше двох разів протягом місяця без поважних причин, а також поява на робочому місці у стані алкогольного, наркотичного або токсичного сп’яніння.
Поважними причинами є хвороба особи та інші документально підтверджені обставини, що фактично позбавляють можливості порушника прибути для відпрацювання суспільно корисних робіт.
Таким чином Закон про посилення відповідальності за несплату аліментів спрямований на забезпечення належного виконання рішень щодо їх стягнення, що дозволить зменшити заборгованість зі сплати аліментів, а також забезпечить належне утримання осіб, які отримують аліменти. А тому потрібно відповідально ставитися до виконання своїх батьківських обов’язків, аби в подальшому не були вжиті заходи за їх неналежне виконання.